„Nomadland” z największą liczbą nominacji do brytyjskich Oscarów. Akademia docenia kobiety reżyserki

Początek roku obfituje w liczne nagrody i plebiscyty. Dopiero co poznaliśmy zwycięzców Złotych Globów, a wczoraj przedstawiono już nominacje do Nagrody BAFTA.

Najwięcej szans na statuetkę ma film „Nomadland” (reż. Chloé Zhao). Opowieść o kobiecie po sześćdziesiątce, która po stracie pracy wybiera życie wędrowca i na nowo odkrywa świat, zaczyna być już festiwalowym czarnym koniem. Film zgarnął już dwa Złote Globy, a nominacje miał jeszcze w dwóch kategoriach, triumfował na Festiwalu w Wenecji, dostał też już prawie 30 innych nagród. Brytyjska akademia może go docenić za dźwięk, montaż, zdjęcia, reżyserię, pierwszoplanową postać żeńską, scenariusz adaptowany i oczywiście w głównej kategorii, czyli najlepszy film. Polska premiera odbędzie się 19 marca.

Kolejna nominacja w najważniejszej kategorii to „Ojciec” (reż. Florian Zeller) z Anthonym Hopkinsem w roli głównej (za tę kreację Hopkins także zdobył nominację). To intymna opowieść o relacji córki i ojca zmagającego się postępującą demencją – historia o odchodzeniu, o stracie i o starości.

„Obiecująca młoda kobieta” (reż. Emerald Fennell) – to także kandydat do tytułu „najlepszy film”, ale osadzony w zupełnie innym klimacie. Atrakcyjna dziewczyna prowadząca podwójne życie szuka zemsty na mężczyznach z powodu doznanych krzywd. Dreszczowiec okraszony porządną dawką humoru zdobył 6 nominacji.

O tytuł zwycięzcy powalczą jeszcze dwa filmy z głębszym tłem politycznym. „Mauretańczyk” (reż. Kevin Macdonald) – historia więźnia bez wyroku przetrzymywanego w Guantanamo  i „Proces siódemki z Chicago” (reż. Aaron Sorkin) – opowieść zbudowana na podstawie losów organizatorów protestu w USA z 1968 roku. Pokojowa manifestacja przerodziła się w krwawe starcia.

Filmem, który nie będzie walczył o miano filmu roku, ale który także zdobył aż sześć nominacji jest największy przegrany Złotych Globów – „Mank” (reż. David Fincher). Obraz zabiera nas w klimatyczną podróż po Hollywood z lat 40. Poznając od kulis zasady panujące w fabryce snów dowiadujemy się, w jakich okolicznościach powstawał słynny „Obywatel Kane”. Szkatułkowa formuła opowieści i piękna muzyka to elementy wyróżniające to dzieło. Statuetkę może zdobyć za scenariusz oryginalny, muzykę, zdjęcia, scenografie, kostiumy i charakteryzację.

Z tegorocznych nominacji można wyciągnąć wniosek, że reżyseria jest kobietą. Na sześć nominowanych osób cztery z nich to panie. 

Statuetka BAFTA // fot. BAFTA/Hannah Taylor

Bez polskich filmów, ale z polskim akcentem

Jedyny polski akcent tegorocznych nominacji do nagród BAFTA to międzynarodowa koprodukcja – film „Quo vadis, Aida” (Bośnia i Hercegowina, Austria, Rumunia, Niemcy, Polska). Ma nominację w kategorii najlepszy film nieanglojęzyczny. Muzykę do tego obrazu skomponował Antoni Łazarkiewicz, a za montaż odpowiadał Jarosław Kamiński. Film opowiada o najboleśniejszych europejskich wydarzeniach lat 90. Przenosimy się do Srebrenicy, jest lato 1995.  Do miasta wkraczają oddziały serbskie gen. Ratko Mladicia, które – jak wiemy – rozpoczęły tam niewyobrażalnie okrutną rzeź. Historię poznajemy oczami pracującej dla ONZ tłumaczki. Aida próbuje ocalić swoją rodzinę przed wymordowaniem przez Serbów. Film dostał m.in. nagrodę specjalną festiwalu w Wenecji.

Nominacje do nagród BAFTA ogłoszono w formule internetowej, na tle pustego teatru. Wręczenie nagród odbędzie się 11 kwietnia.

BAFTA 2021 – lista nominowanych

Najlepszy film

  • „Ojciec”
  • „Mauretańczyk”
  • „Nomadland”
  • „Obiecująca. Młoda. Kobieta”
  • „Proces Siódemki z Chicago”

Najlepszy film brytyjski

  • „Calm with Horses”
  • „Wykopaliska”
  • „Ojciec”
  • „Czyj to dom?”
  • „Limbo”
  • „Mauretańczyk”
  • „Mogul Mowgli”
  • „Obiecująca. Młoda. Kobieta.”
  • „Rocks”
  • „Saint Maud”

Najlepszy debiut brytyjskiego producenta, scenarzysty, reżysera

  • „Czyj to dom?”
  • „Limbo”
  • „Moffie”
  • „Rocks”
  • „Saint Maud”

Najlepszy film nieanglojęzyczny

  • „Na rauszu”
  • „Drodzy Towarzysze!”
  • „Nędznicy”
  • „Minari”
  • „Aida”

Najlepszy film dokumentalny

  • „Kolektyw”
  • „David Attenborough: Życie na naszej planecie”
  • „The Dissident”
  • „Czego nauczyła mnie ośmiornica”
  • „Dylemat społeczny”

Najlepszy film animowany

  • „Naprzód”
  • „Co w duszy gra”
  • „Sekret wilczej gromady”

Najlepsza reżyseria

  • Thomas Vinterberg – „Na rauszu”
  • Shannon Murphy – „Babyteeth”
  • Lee Isaac Chung – „Minari”
  • Chloé Zhao – „Nomadland”
  • Jasmila Žbanić – „Aida”
  • Sarah Gavron – „Rocks”

Najlepszy scenariusz oryginalny

  • „Na rauszu”
  • „Mank”
  • „Obiecująca. Młoda. Kobieta.”
  • „Rocks”
  • „Proces Siódemki z Chicago”

Najlepszy scenariusz adaptowany

  • „Wykopaliska”
  • „Ojciec”
  • „Mauretańczyk”
  • „Nomadland”
  • „Biały Tygrys”

Najlepsza aktorka

  • Bukky Bakray – „Rocks”
  • Radha Blank – „40-letnia raperka”
  • Vanessa Kirby – „Cząstki kobiety”
  • Frances McDormand – „Nomadland”
  • Wunmi Mosaku – „Czyj to dom?”
  • Alfre Woodard – „Clemency”

Najlepszy aktor

  • Riz Ahmed – „Sound of Metal”
  • Chadwick Boseman – „Ma Rainey: Matka bluesa”
  • Adarsh Gourav – „Biały tygrys”
  • Anthony Hopkins – „Ojciec”
  • Mads Mikkelsen – „Na rauszu”
  • Tahar Rahim – „Mauretańczyk”

Najlepsza aktorka drugoplanowa

  • Niamh Algar – „Calm with Horses”
  • Kosar Ali – „Rocks”
  • Maria Bakalova – „Kolejny film o Boracie”
  • Dominique Fishback – „Judas and the Black Messiah”
  • Ashley Madekwe – „County Lines”
  • Yuh-Jung Youn – „Minari”

Najlepszy aktor drugoplanowy

  • Daniel Kaluuya – „Judas and the Black Messiah”
  • Barry Keoghan – „Calm with Horses”
  • Alan Kim – „Minari”
  • Leslie Odom Jr. – „Pewnej nocy w Miami…”
  • Clarke Peters – „Pięciu braci”
  • Paul Raci – „Sound of Metal”

Najlepsza muzyka

  • „Mank”
  • „Minari”
  • „Nowiny ze świata”
  • „Obiecująca. Młoda. Kobieta.”
  • „Co w duszy gra”

Najlepsze zdjęcia

  • „Judas and the Black Messiah”
  • „Mank”
  • „Mauretańczyk”
  • „Nowiny ze świata”
  • „Nomadland”

Najlepszy montaż

  • „Ojciec”
  • „Nomadland”
  • „Obiecująca. Młoda. Kobieta.”
  • „Sound of Metal”
  • „Proces Siódemki z Chicago”

Najlepsza scenografia

  • „Wykopaliska”
  • „Ojciec”
  • „Mank”
  • „Nowiny ze świata”
  • „Rebeka”

Najlepsze kostiumy

  • „Amonit”
  • „Wykopaliska”
  • „Emma.”
  • „Ma Rainey: Matka bluesa”
  • „Mank”

Najlepsza charakteryzacja

  • „Wykopaliska”
  • „Elegia dla bidoków”
  • „Ma Rainey: Matka bluesa”
  • „Mank”
  • „Pinokio”

Najlepszy dźwięk

  • „Misja Greyhound”
  • „Nowiny ze świata”
  • „Nomadland”
  • „Co w duszy gra”
  • „Sound of Metal”

Najlepsze efekty specjalne

  • „Misja Greyhound”
  • „Niebo o północy”
  • „Mulan”
  • „Jedyny i niepowtarzalny Ivan”
  • „Tenet”

Najlepszy brytyjski animowany film krótkometrażowy

  • „The Fire Next Time”
  • „The Owl and the Pussycat”
  • „The Song of a Lost Boy”

Najlepszy brytyjski film krótkometrażowy

  • „Eyelash”
  • „Lizard”
  • „Lucky Break”
  • „Miss Curvy”
  • „The Present”

Najlepszy casting

  • „Calm with Horses”
  • „Judas and the Black Messiah”
  • „Minari”
  • „Obiecująca. Młoda. Kobieta.”
  • „Rocks”